"מה שמת לי בכריך?"

כרמית ברעם

כריך לבית ספר

שנת הלימודים התחילה ברגל ימין. אחד הנושאים המדוברים הוא תזונת הילדים.. מה נכון וכדאי למרוח בכריך? ממה כדאי להמנע וכיוצא בזאת.. בטור היום אני מבקשת להתבונן על ההזנה. .

להזנה יש שתי פנים. יש את הפן הפיזי – המזון הנכנס לפינו ואת הפן הרגשי. גם את הפן הרגשי ניתן לחלק לשני היבטים: איזה רגש מתלווה להכנת האוכל ואיזה רגש עולה בנו ברגע שאנו אוכלים.

מראשיתנו כתינוקות, אחד הצרכים הבסיסיים שלנו הוא מזון. באימהות הראשונית נפגוש באימהות רבות שסמוכות ובטוחות שאם תעשינה הכל על מנת להניק את התינוק, תהיה זו התזונה הטובה ביותר עבורו. מחקרים רבים אכן מאשרים את ההנחה הזאת. אבל מה קורה במצב בו האם מניקה כאשר היא איננה רגועה? או עייפה? או מדוכדכת? איזה מזון רגשי היא מעניקה במקביל להנקה? האם גם במצב כזה זאת התזונה הטובה ביותר? או שאולי בקבוק שניתן בצורה רגועה ונינוחה יזין בצורה מיטבית יותר? כאשר מגיעה אלינו אשה לאחר לידה מצבה הרגשי והפיזי רגיש לכן חשוב לאין ערוך ויש לתת התייחסות נאותה ונטולת שיפוטיות להתנהלותה ולצרכים שלה. בחלוף השנים גדלנו והגענו לגיל בית הספר שבו בדרך כלל רובינו כהורים, עדיין נוטלים חלק מרכזי ופעיל בהכנת הכריכים. כחלק מהחינוך לאורח חיים בריא, אנו מציעים ייעוץ של מפגש אחד שבו בשיח משותף ניתן יהיה לבנות תפריט בריא, מגוון ומדויק לבני הבית. הילדים לוקחים חלק פעיל בקבלת ההחלטות ובכך לוקחים אחריות על התזונה שלהם. ילדים מגיל צעיר יכולים וכדאי שיהיו שותפים בקניית המזון, בלימוד בסיסי של מרכיבי המזון והארוחה הבריאה. אלה כישורי חיים חשובים לא פחות מההשכלה הפורמלית. אם כך, הוצאנו אותם עם התזונה הנכונה והמיטיבה ואנו ערוכים להתבוננות מעמיקה יותר. כאשר אנו שולחים את ילדינו לגן ולבית הספר לעתים נדמה שהילד שבנו מתעורר וחווה איתם את חווית הפרידה, ההתחלה החדשה. התשדורת הרגשית מהדהדת אליהם ועשויה להשפיע על תגובותיהם לשינויים. בקליניקה אנו רואים מקרים פיזיולוגיים הקשורים לשינויים – התקפי חרדה, תפיסות בשרירי הצוואר בעיקר וחוסר איזון במערכת העיכול הקשורה באופן ישיר ליכולת שלנו "לעכל" ולקבל את שינויי החיים. ברגע שאנחנו מודעים ברמה הרגשית והפיזית להשפעות שיש לשינוי עלינו, נוכל לבחור פעולה חדשה שתטיב ותקדם ותסייע לנו בהתמודדות עתידית. השינויים שאנו עושים כמבוגרים משפיעים באופן ישיר על ילדינו. ילדים מחוברים ללב שלהם ולהוויה שלהם והם מרגישים אותנו הרבה מעבר למילים. מהמקום הזה אחד השיעורים החשובים שאנו למדים כהורים הוא להתנהל ממקום של אמת פנימית. הורה שמח ייטיב להעניק שמחה, הורה רגוע ייטיב להעניק רוגע, הורה שבע יעניק לשובע. עולה הביטוי "פיו וליבו שווים" שאנו רואים בפרשנותו בפשט – אדם ישר האומר את מה שהוא חושב. אני מציעה התבוננות נוספת – אדם שפועל על פי צו ליבו המחובר לפנימיותו ומוציא אותה החוצה בצורה שלמה. כאשר נשלח את ילדינו לדרכם, נוכל לאחל להם דרך צלחה ממקום שסומך עליהם שיתמודדו עם כל אתגר ובמידת הצורך תמיד נהיה עבורם לכשיחזרו. אין לנו יכולת אמיתית לשלוט בהתנהלותם או בהתנהלות הסביבה אליהם ומהמקום הזה חיזוק הפנימיות של הילד חשוב מאין כמותו ומשמש צידה חשובה לכל דבר שיעשה בחייו. מאחלת לכולנו שנת לימודים פוריה שנצליח לצייד את ילדינו בשמחה, בבטחון, באמונה ביכולת הפנימית שלהם ובידיעה שאנו תמיד כאן עבורם להיות חוף מבטחים שנעים וטוב לשוב אליו. סופשבוע מהנה מלא בהכלה ובאהבה.


תודה רבה שהקשבתם,

כרמית ברעם,