עונת המעבר

כרמית ברעם

סתו

 היום שהעננים בשמיים נצבעו אפור נזכרתי שבאחד מערבי השבוע פגשתי את ידידי היקר שישב לו בקפיטריה של הקאנטרי וקרא ספר. כהרגלו, המולת הילדים מסביבו לא מפריעה לו ומידי פעם בפעם הרים הוא את ראשו בכדי לראות אם מגיע מישהו מוכר שאותו יברך לשלום.

לשמחתי מבטינו הצטלבו, ניגשתי לעברו ושוחחנו. מיד הבחין בקולי הצרוד וברגישות האופפת אותי. "את כמוני" – אמר ללא היסוס. חייכתי במבוכה.

תהיתי באיזה אופן אנו דומים? נכון שפעמים רבות יש לי תחושה שנשלח הוא משמים בכדי להיות עבורי כמו אב מאמץ מאז לכתו של אבי. הוא המשיך – "את רגישה. אנשים רגישים חוטפים את המחלות בעונת במעבר.. ואז המחלה היא ארוכה ומסובכת יותר אבל את החורף עוברים בקלות". המשכנו לשוחח על דה ועל הא ונפרדנו באיחולי שנה טובה.

כשבועיים עברו מאז אותה שיחה. שבועיים שבהם הסתבר שצדק כל כך באבחנתו-"אין חכם כבעל ניסיון". יומיים לפני אותה פגישה הרהרתי בעניין חיסוני השפעת. תעמולת הפרסום של קופת החולים מתחילה לאיטה, וכבכל שנה התלבטתי מה עלי לעשות. דעות שונות ומגוונות בנושא ותשובה אחת ברורה אין. על פניו כל מי שעוסק ברפואה משלימה תמים דעים על כך שיש לחזק את המערכת החיסונית מבעוד מועד בתזונה נכונה, בדיקור או רפלקסולוגיה ובפעילות גופנית ולהימנע עד כמה שניתן משימוש בתרופות קונבנציונליות, יחד עם זאת מה עושים ברגע שהמחלה כבר קיימת ופעילה ביתר שאת?

"תרופות סבתא" יש לרוב וגם טיפולים שיכולים להקל במהלך המחלה. חימום הגוף והזעה יכולים תמיד לזרז את ההחלמה. אך מאחר שאנו עוסקים בגוף ובנפש, מה יאפשר לשניהם לקבל את המענה הראוי? כמו לכל סימפטום שאנו עוסקים בו, גם למחלות המעבר או החורף, אין מענה אחיד. התאמה אישית לאדם, אורח חייו, מבנה גופו וכל המכלול שבו, יאפשרו לנו להתאים את הטיפול המדויק עבורו. מהנחת היסוד הזו גם אני פועלת, כך שבמידה ואנו רוצים להתכונן לעונת המעבר ולחורף, כדאי שמבעוד מועד נעשה את השינויים הנדרשים ברמה הפיזית – בתזונה מתאימה, נדאג ללבוש מתאים בשל השינוי בטמפרטורה בין שעות הבוקר לערב ופעילות גופנית בהתאמה, ברמה הרגשית – זמן לשקט, להאטת הקצב המואץ של הקיץ.

קיימים אינספור טיפים, רשימות של עשה ואל תעשה ועוד המלצות להכנה לחורף, אני מאמינה שהתשובה עבור כל אחד ואחד מאיתנו נמצאת בפנים, בלב. אנחנו יודעים בדיוק מה נכון עבורינו, אך פעמים רבות משקיטים את הקול הפנימי ועושים את שמצפים מאיתנו. ברגע שהגוף מאותת שיש לו צורך במנוחה, צריך להוריד הילוך. אפשר לעשות זאת בהדרגה שתאפשר את המשך העשייה היומיומית וסביר להניח תמנע עצירה מוחלטת ע"י מחלה.

בעונת הסתיו הטבע מכין את עצמו להתכנסות , כמו לעצירה רגעית. גם אנחנו כמו משילים מעלינו את השנה שחלפה ומתכוננים לשנה החדשה וטוב נעשה אם נהיה קשובים לעצמינו ולטבע.

בתקופה הזאת רבים מהמטופלים הנמצאים בתהליכי שינוי תזונה ואורח חיים נתקלים בקשיים. אצל כולנו החג קשור בארוחות, או ליתר דיוק סעודות וההתעסקות סביב האוכל מרובה. כל אחד יודע לעצמו שאם יחרוג ולא במעט, הוא עלול לחזור במהרה להרגליו הקודמים. לכן כדאי לבנות תוכנית מקובלת וברת ביצוע לתקופת החגים ואז לחזור לאחר החגים לתוכנית המקור

כל שינוי שאנחנו מקבלים על עצמינו מוטב שיעשה בשמחה, בקלות ובאהבה ולא כעונש. כבר קיבלתם החלטות לשנה החדשה? כבר חשבתם על שינויים שתרצו לעשות? צעד צעד, שלב אחר שלב. בכדי להצליח בתהליך השינוי כדאי לייצר הצלחות קטנות צעד אחר צעד.

סופשבוע מהנה מלא בהכלה ובאהבה.


תודה רבה שהקשבתם,

כרמית ברעם,