top of page

התבגרות

כרמית ברעם

אנשים בפגישה
פגישת מחזור

 פגישת מחזור נפתחה קבוצת ווטסאפ כיתתית. רגע אחרי שכולם אישרו, נכנסו והתרגשו החלו התבניות לעלות על פני השטח.

הנה הילד חסר הבטחון מעלה תמונות של משפחתו היפה והנה הילדה השקטה מתנצלת שרק עכשיו הצטרפה, הליצן ממשיך להיות ליצן כי זה מה שמצפים ממנו והמארגנת מנסה לארגן בתוך כל ההתרגשות וריבוי ההודעות.

שלושים שנה חלפו וכאילו כלום לא השתנה. מה זה הצורך הזה לחזור אחורה בזמן לכמה רגעים, לחוות את מה שהיינו פעם? יש את אלה שמציגים בגאווה את הצלחותיהם ויהיו כאלה שיעדיפו שלא תשאלו אותם מה קרה מאז.

הקבוצה צוברת תאוצה ובמשך שלושת ימי קיומה מתנהלות בה אלפי שיחות קטנות ובטוחני שגם כמה פרטיות במקביל. תמונות מהגן ומכיתה א’ מעלות חיוך ואז מתעורר הגעגוע, אותו רגש מופלא שמדייק עבורנו את הצורך לחוש שוב את התחושות מהזמן ההוא, את מה שעורר בנו אותו זמן בחיים.

באופן טבעי אני חושבת על ילדי הנמצאים בבית הספר היסודי ומעניין אותי לדעת איך הם מרגישים. הזמנים השתנו כל כך מאז והתקשורת שונה, אבל הלב והרגשות לא השתנו. אני מוצאת ששיחה בנושא פותחת אצלי ערוץ חדש של הקשבה ומאפשרת לי להתקרב אליהם עוד קצת.

משעשעת אותם המחשבה שאנחנו הולכים להתראות אחרי כל כך הרבה שנים ויחד עם זאת הם מבינים שיש במפגש הזה קסם. הם מרגישים את הלב שלי ואת השמחה הילדותית שהתעוררה בי. "יהיה לך ממש כיף לפגוש את כל החברים האלה", קבעו הם פה אחד.

ממתינה בציפיה למפגש, מאמינה שהם צודקים.

המקום בו נפגשים הצורך לעמוד בציפיות של הסביבה וצורך הפנימי "יש לך פוטנציאל לא ממומש" – אחד המשפטים שמהדהדים וחוזרים ונשמעים בימי הורים. יושב שם ילד אחד קטן עם הוריו והמילים כמו חולפות מעל ראשו נוגעות לא נוגעות, אך האנרגיה חודרת פנימה מחלחלת. אותה אנרגיה תפגוש אותו בהמשך בחייו, ברגע בו ינסה לעשות צעד קדימה, בה ירצה לעשות שינוי ולהתפתח. משהו בתוכו תמיד יזכור. האנרגיה והמילים מקבלות משמעות פנימית שהופכת לעיתים לתחושת חוסר ערך, חוסר שביעות רצון. ככל שיש הקשבה פנימית ו-center יציב, המילים כמו יחליקו וימשיכו להן הלאה.

ילד שרואים ומקבלים אותו על כל היבטיו וגווניו ולא מנסים "לכופף" ולהתאים אותו לתכתיבי החברה והסביבה, יגדל להיות שמח עם אמונה פנימית ביכולותיו ואני מאמין יציב. תנודות ושינויים שיהיו בסביבתו ובחייו יגרמו לו להתגמש כמו במבוק אך לא ישברו את רוחו ואת פנימיותו. אצל ילדים שפנימיותם לא באה לידי ביטוי באופן מלא, נוכל לראות ביטוי פיזיולוגי כדוגמת בעיות במערכת העיכול כתוצאה מהקושי של הילד "לעכל" את הדרישות של הסובבים אותו. כאבי בטן חוזרים ונשנים בכל פעם שיצטרך להתמודד עם אתגרים ולהביע את דעתו.

ישנם מצבים בהם אנו פוגשים ילדים שחוסר הקבלה תקבל פרשנות פזיולוגית כדוגמת מחלות נשימה, ברונכיטיס ואסטמה והרצון לצעוק את האמת הפנימית החוצה יבוא לידי ביטוי בדלקות גרון חוזרות ונישנות. ברפואה המשלימה אנו מטפלים במצב הפיזיולוגי, מנסים לסייע ולייצר הקלה ואז מתייחסים למכלול האפשרויות. האיזון והריפוי יבואו מהפנים החוצה - חיזוק האני הפנימי.

איזה ציון מגיע לי? "מה זה משנה? הוא שואל אותי בקול רגוע. מה זה באמת משנה אם יהיה לי ציון כזה או אחר?" אני מקשיבה. מעולם לא שמתי סימן שאלה במקום הזה לא בגילו ולא בגילאים מאוחרים יותר. בבית הספר היסודי היה לי ברור שעלי לעמוד בציפיות הגבוהות, להוציא מאיות, תעודות הצטיינות וכל מה שמצופה מבת רביעית לשושלת אחיות מצטיינות וכמובן לעמוד ולשיר בכל הטקסים מכיתה א’ על כסא להגבהה.

אני מודה יום יום על הזכות להיות אמא שרואה ומקשיבה ללב, שמבינה שהישגים זה דבר חשוב, אך הדרך חשובה לאין שיעור. ראשית דרך ארץ ואז שמחה בעשייה ובלמידה ולבסוף הציון.


סוף שבוע מלא בשמחה ואהבה

תודה רבה שהקשבתם,

כרמית ברעם,



2 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page